Akoestiek in het onderwijs
Akoestiek in het onderwijs
Akoestiek in het onderwijs
Betere interactie, betere leerprestaties en minder rumoer
Als docenten zich niet goed verstaanbaar kunnen maken, kan dit leiden tot stemverheffing en vermoeidheid. Ook leerlingen hebben er last van, omdat ze snel hun concentratie verliezen. Gerichte focus per ruimte is belangrijk. Elke ruimte heeft immers een andere functie en vraagt om een andere oplossing.
Een verbetering van de akoestiek in het onderwijs leidt tot een verbetering van de interactie tussen docenten en studenten. Er wordt een rustige omgeving gecreëerd waarin kennisoverdracht, het voeren van gesprekken en discussies goed mogelijk is. Het is niet langer nodig om elkaar te overstemmen, wat ervoor zorgt dat er een rustige, ontspannen sfeer ontstaat; een ‘deken van rust’. Het directe gevolg hiervan is dat studenten minder rumoerig worden en de docent niet langer zijn of haar stem hoeft in te spannen. Bovendien is het makkelijker om te bepalen waar in het lokaal het geluid vandaan komt, wat zorgt voor een drempel voor studenten om de les te verstoren.
Dit alles heeft tevens tot gevolg dat lesstof beter wordt opgenomen door studenten en dat het minder tijd en moeite kost om een les op te starten. Men komt rustig het lokaal binnen en kan rustig aan de les beginnen.
Akoestische oplossingen voor scholen
Onze akoestische oplossingen maken gebruik van de nieuwste technieken om een evenwichtige akoestische omgeving te creëren in elke ruimte van de school. We bieden akoestische panelen, bureauschermen, baffles, lampen en meer om te zorgen voor een prettig werk- en leerklimaat.
Voordelen van een goede akoestiek in het onderwijs
“Frisse Scholen” beleid
In het overheidsinitiatief heeft het Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) het programma van eisen “Frisse Scholen” ontwikkeld. Op die manier is er aandacht voor gezondheid en comfort in onderwijsgebouwen. In beleid wordt een verdeling gemaakt van vijf thema’s wat bestaat uit: Energie, Luchtkwaliteit, Temperatuur, Licht en Geluid.
Vanuit dit beleid worden drietal classificaties geambieerd in het programma van eisen:
- Klasse C (Voldoende)
- Klasse B (Goed)
- Klasse A (Uitstekend)
Akoestiekspecialist behandeld vijf vormen wat is opgenomen in de eisen van Frisse Scholen:
Hoe pakken wij het verder op?
We kunnen in scholen niet alleen de lesruimten aanpakken, maar ook de aula, hallen, gangen, vergaderruimten, enzovoorts. Als uitgangspunt nemen we het plafond, omdat dit een groot oppervlak is dat in zijn geheel ingezet kan worden in het kader van optimalisatie van de ruimteakoestiek. Vervolgens kijken we samen met u welke oplossingen het meest geschikt zijn, passend bij de lesvorm, passend bij de sfeer van het gebouw en de persoonlijke voorkeuren.